A Circus at the Trešnja Theatre
An eagerly expected opera included in the 2009 MBZ programme, Circus, by composer Jury Everhartz was performed yesterday at the Trešnja Theatre. Kristine Tornquist is the author of text and director for this production of the Vienna-based sirene Operntheater.
According to the director of the adapted version, Rainer Vierlinger, the opera is actually a story about the similarity between animals and humans dealing with the situations that can easily happen in any family.
The story takes place in a circus, of course, including a circus manager, a woman acrobat, a lion-tamer, a clown, and a bearded girl. These four characters also appear in the role of animals representing the other hidden extreme of human beings, which does come to the surface at crucial moments.
Composer Jury Everhartz wrote the music typical of the circus atmosphere with lots of percussion and brass instruments, which was performed with quite a success by the Croatian Army Orchestra under the baton of Anna Sushon. As Rainer Vierlinger said, this is very interesting music which is at the same time mellow and appealing.
The noisy orchestral background filled with a variety of different sounds fits well into the story behind the Circus, which at intervals appears to be just like characters, somewhat bizarre and unbalanced.
However, the lavish stage design, fantastic costumes, and very dynamic direction have surely contributed to the positive visual impression of the show.
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Gestern wurde im Trešnja-Theater die mit Spannung erwartete Oper Circus des Komponisten Jury Everhartz bei der Music Biennale Zagreb 2009 aufgeführt. Kristine Tornquist ist Textautorin und Regisseurin dieser Produktion des Wiener sirene Operntheaters.
Laut dem Regisseur der adaptierten Fassung, Rainer Vierlinger, handelt es sich bei der Oper eigentlich um eine Geschichte über die Ähnlichkeit von Tier und Mensch, die sich mit Situationen befasst, die in jeder Familie leicht vorkommen können.
Die Geschichte spielt natürlich in einem Zirkus mit einem Zirkusdirektor, einer Akrobatin, einem Dompteur, einem Clown und einer bärtigen Dame. Diese vier Charaktere treten auch als Tieren auf, die das andere verborgene Extrem des Menschen darstellen, das in entscheidenden Momenten an die Oberfläche kommt.
Komponist Jury Everhartz schrieb die für die Zirkusatmosphäre typische Musik mit viel Schlagzeug und Blechbläsern, die vom Kroatischen Armeeorchester unter der Leitung von Anna Sushon mit großem Erfolg aufgeführt wurde. Wie Rainer Vierlinger sagte, ist dies eine sehr interessante Musik, die gleichzeitig weich und ansprechend ist.
Die lärmende Orchesteruntermalung voller unterschiedlicher Klänge passt gut in die Geschichte hinter dem Zirkus, der stellenweise wie seine Charaktere wirkt, etwas skurril und unausgeglichen.
Das aufwendige Bühnenbild, die fantastischen Kostüme und die sehr dynamische Regie haben jedoch sicherlich zum positiven visuellen Eindruck der Show beigetragen.